De eerste indruk. - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Elisabeth Vosselman - WaarBenJij.nu De eerste indruk. - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Elisabeth Vosselman - WaarBenJij.nu

De eerste indruk.

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

22 November 2013 | Kameroen, Bamenda

Sorry voor het lange wachten op mijn tweede blog, maar met wat onweersbuien tussendoor valt er weinig wifi te vinden. De afspraak met de hoofdzuster is geweest en in overleg hebben we besloten op maandag, dinsdag en woensdag in het ziekenhuis te werken en op donderdag en vrijdag op de dovenschool. ’s Woensdags dus gelijk maar eens een dagje meegekeken op de afdeling fysiotherapie aangezien zij hier ook voor ergotherapeut spelen. Wat gelijk opvalt is dat er maar 1 echte fysiotherapeut is en 7 assistenten en dat ze veel meer verantwoordelijkheden hebben als in Nederland. Het ingipsen van mensen is hier namelijk ook onderdeel van de fysiotherapie. Donderdag en vrijdag zijn we begonnen met wat kinderen met motorische problemen te observeren op de dovenschool. Af en toe de klas op stelten gezet, maar iedereen is heel dankbaar voor wat we doen! Vrijdags hadden de kinderen sportdag samen met andere scholen. En onze kindjes wonnen toch mooi alle wedstrijden, zo gaaf wat dat met die kinderen doet. Zaterdags hebben we eigen gemaakte frietjes gegeten van casava aardappelen, een hele klus maar we hebben heerlijk gegeten. Zondags zijn we naar het paleis van de fon, plaatselijke konin van het dorp, geweest in Bafut. Niet alleen dat was indrukwekkend, ook de reis er naar toe. Met z’n 8en in een auto is hier namelijk heel normaal! 2 op de bestuurdersstoel, 2 op de passagiersstoel en dan nog 4 op de achterbank.
Maandag zijn we dan begonnen in het ziekenhuis, na eerst geintroduceerd te zijn tijdens de ochtend kerkdienst waar het gebruikelijk is bij aanwezig te zijn als je in het ziekenhuis werkt.
Daarna drie dagen heerlijk gewerkt op de afdelingen. Maar wat een verschil met Nederland is het zeg. Ik heb zelfs al mogen gipsen, zo gaaf! Wie weet komt dat bij ons thuis ook nog eens van pas, haha!
Donderdags hebben we weer even de dovenschool op stelten gezet en zijn we verder gaan oefenen met de kinderen. En de leraren zijn je zo dankbaar voor wat je doet.
Een mooie eerste week met heel veel nieuwe indrukken, maar stuk voor stuk geweldig om mee te maken. Kom maar op met de volgende 8 weken. Zelfs het eten valt nog niet tegen moet ik zeggen. Het is wel wennen en met kleine beetjes beginnen dan komt dat helemaal goed. Al verlang ik toch langzaam wel naar een heerlijk prakje!

Liefs, Elisabeth

• 22 November 2013 - 15:48

Astrid:

Twinnie,

Goed om te horen dat je je draai hebt gevonden!!
    En wat fijn dat je zelf kunt gipsen, dat kan altijd nog een keer van pas komen, zeker aangezien we je al wat langer kennen:P

Geniet er nog van meis!

Kusjes!
    Astrid (en natuurlijk de groetjes van Jeffrey)

• 22 November 2013 - 15:58

Cocky :

Schoonzusje!
    Wat leuk om weer een berichtje van je te lezen!! We zijn hier allemaal wel heel benieuwd naar hoe je het daar hebt hoor ;)
    Leuk dat je ook in een ziekenhuis mag werken! Wel een wereld van verschil als ik het zo lees. Ik ben blij dat je daar je draai hebt kunnen vinden! Geniet er maar van! Die weken vliegen zo voorbij!!
    Voordat je het weet ben je weer in het koude Nederland en mag je ons huisje komen bewonderen hihi.

Succes!

Groetjes Ben en Cocky

• 22 November 2013 - 17:54

Ingrid Hermans:

Mooi reisverslag. Ik kijk uit naar het volgende.
    Groetjes Ingrid

• 22 November 2013 - 18:06

Mama:

Heerlijk om weer wat te lezen. De foto's staan er nu gelukkig ook bij. Krijgen we een klein beetje een indruk van het leven daar. Gelukkig spreken we elkaar af en toe. Dikke knuffel

• 22 November 2013 - 18:54

Carola:

Hey Elisabeth,
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Maak er een mooie, leuke, onvergetelijke en leerzame tijd van.
    Groetjes, Carola

xxxx

• 22 November 2013 - 19:15

Dimphy:

Hoi liesje, fijn te lezen dat het goed gaat. Zo te lezen heb je maar genoeg te doen daar en doe je veel ervaringen op. Heel veel succes en plezier nog ! X

• 22 November 2013 - 22:10

JOHEMA:

Hoi Elisabeth, fijn te vernemen dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt en allemaal leuk vindt. De foto's zeggen genoeg. Geniet en leer van de momenten die in de komende periode op je af gaan komen. Groeten JOHEMA

• 23 November 2013 - 11:17

Hennie:

Hoi Elisabeth, wat fijn dat je het naar je zin hebt. Het lijkt me een behoorlijke omschakeling, maar zo te lezen geniet je er heel erg van. Maak er een geweldige leerzame maar vooral leuke tijd van.
    Groetjes Hennie en Guusje.

• 23 November 2013 - 13:21

Elfrie Korthals:

Hallo Elisabeth, dat ziet er allemaal wel goed uit en zo te lezen heb je het prima naar je zin. Fijn hoor!
    Ik denk inderdaad dat je in dit soort landen een behoorlijke bagage aan ervaringen op kunt doen.
    Ga er lekker tegenaan en bovenal heerlijk genieten meid.
    groetjes elfrie

• 01 December 2013 - 14:10

Renee :

Ik mis je groetjes van renee

• 01 December 2013 - 19:11

Brenda:

Hoi Elisabeth,

Mooie foto's zeg en wat een omgeving.
    Dat is even wat anders vergeleken met het bijna witte Nederland.

Genietze nog.

X Bren

• 06 December 2013 - 22:08

Marion Brenters:

Hoi Elisabeth

Wat een mooie reisverslagen schrijf je en leuk dat wij daarvan kunnen meegenieten. Ga daar alsjeblieft mee door. Ik wens je alvast een hele fijne kerst toe in het warme Afrika. Dit wordt vast de meest onvergetelijke kerst ooit. Heel veel plezier nog!!

Liefs je buurvrouw Marion